59. Rali Vinho da Madeira 2018

Testdag

De droom van Joachim kwam eindelijk uit op 2 augustus 2018 rond 9u in de ochtend. De eerste kilometers met de Peugeot T16 R5. Samen met Basso (Hyundai i20 R5), Camacho (Škoda Fabia R5), Fontes José Pedro (Citroën C3 R5) en Pedro Mendes Gomes (Peugeot 208 T16) kon Joachim de wagen testen.

Al verliep dit niet van een leien dakje vertelde hij ons. “Al van de eerste ronde had ik geen goed gevoel bij de wagen. De wagen stuurde totaal niet in. Natuurlijk was ik niet zeker of er iets aan de hand was of niet. Daarom vroeg ik aan Camacho (die vorig jaar deze rally won in deze Peugeot 208 T16) of hij eens de wagen kon besturen om te kijken of er iets aan de hand was.”

Na de expertise van Camacho bleek de servopomp kapot te zijn. Die werd vervangen en de droom van Joachim kon eindelijk beginnen. Alles samen werden er een 10-tal keer weg en weer gereden op de test. Die test eindigde rond 12 uur voor Joachim en François Geerlandt.

Wagemans R5 Test Madeira 2018 1

Wat zijn de verschillen nu eigenlijk tussen de Peugeot 208 R2 en de Peugeot T16 R5?

“Kort gezegd, de bochtensnelheid. Je kan zo hard de bocht inrijden. De remmen en de motor was ik het minst van onder de indruk.” Vertelde Joachim. “Alles is gewoon dat stukje beter. Qua moeilijkheidsgraad is de R5 niet zo veel moeilijker dan de R2. Natuurlijk gaat de wagen veel rapper maar de handeling is niet zoveel moeilijker. Je moet iets rapper opschakelen en alles buiten passeert iets rapper.

Aan de andere kant moet je iets minder terugkomen want je hebt die koppel van de R5. Bijvoorbeeld als ik een rechtse bocht die medium snel is neem met de Peugeot 208 R2 moet ik een versnelling lager schakelen om zo de toeren hoog te houden. Met de Peugeot T16 R5 hoeft dit niet, door de koppel haalt de wagen die toeren zo op.”

Er zijn dan heel wat gelijkenissen tussen de twee wagens?

“Meer dan wat ik gedacht had. Zelfs de binnenkant gelijkt er enorm op. Het dashboard en al die knoppen is allemaal ongeveer hetzelfde zoals de R2. Dat wist ik eigenlijk ook niet.”

Heb je veel moeten veranderen aan de set-up van de wagen?

“Nee, we gebruikten de set-up van Camatcho waarmee hij vorig jaar hier al reed en dit was al goed (lacht).”

Je vertelde ons in vorige interviews dat de Rali Vinho da Madeira je lievelingsrally is, waarom?

“Thoh, hiervoor moet je naar hier komen (lacht). Nee het volk, de sfeer, de ongelofelijk mooie proeven, de organisatie. Alles hier loopt veel vlotter en is veel professioneler. De mensen hier staan veel positiever tegenover de rally, waar men jammer genoeg enkel maar van kan leren in België.”

Wagemans R5 Test Madeira 2018 2

Shakedown

3 augustus omstreeks 9u30 werd startshot gegeven voor het hele rallygebeuren in Madeira. De 16 R5’en, Mitsubishi’s, S2000, R2’en en R3’en kortom alle 82 wagens
konden hun wagen op de shakedown van Madeira gooien.

De shakedown zelf werd aanzien als een 2de testperiode. Het duo wilde meer ervaring opdoen met de R5 voordat ze aan hun grote proefstuk toekwamen. ‘Basso verklaarde ons gek’ vertelde Joachim ons, ‘hij vroeg me of het de eerste maal was dat ik met de R5 reed, ik zei ja, waarop Basso me vertelde dat ik toch wel een beetje zot moest zijn om hier voor de eerste keer met een R5 te rijden.’ (lacht)

Het Belgisch duo zette een 13de tijd neer op deze test-proef.

Rally

Met het nummer 14 op de deuren van de met Hamburger volgeplakte Peugeot T16 R5 schoten Joachim en François uit hun startblokken.

De rally zelf begon enkele uren na de shakedown met de bekende showproef op het eiland in de Atlantische Oceaan. Ze zette een strakke 7de tijd neer op de proef, die verreden werd op de dijk van Madeira. De 2.18 km lange avondproef werd natuurlijk bezichtigd door duizenden fans die hun lokale helden aan de leiding zagen staan. De Portugees Camatcho ging de nacht in op de eerste plaats. Terwijl de leider in het TER kampioenschap, Giandomenico Basso maar de 5de plaats kon veroveren, 0.8 seconden verwijderd van Joachim en François.

Wagemans R5 Test Madeira 2018 3

KP2

Na een prachtige start de vrijdag hing het al rap fout de zaterdag. Op de eerste proef was het al van dat. Het werd al rap duidelijk op de kp van 10km dat de wagen geen power had. ‘Hoe verder we op de KP geraakten hoe minder ‘macht’ de wagen had.’ Vertelde Joachim ons.

‘Tussen de eerste 2 proeven keken we naar de motor terwijl we naar de service belden. Maar we vonden maar niet wat de oorzaak hiervan kon zijn. We verloren hier maar liefst 44 seconden.

Ook hier ondervond Basso moeilijkheden. Op deze KP brak de transmissie van de Hyundai i20 en moest de Italiaan opgeven.

KP3

‘Op de derde KP werd het steeds erger en erger, de wagen trok totaal niet meer op. We hingen trager dan een R2, het was enorm frustrerend.’ Het duo verloor hier iets meer dan 2 minuten. En zakten hierdoor helemaal weg naar de 25ste plaats algemeen.

Gelukkig was er een service na deze 19 lange kilometers.

Team Delta vond direct het probleem. Er was een ring afgebroken van de zuurstoftoevoer van de turbo. Dit bevond zich helemaal onderaan de motor en was niet zichtbaar op de verbindingsweg. De ring werd vervangen en het duo kon terug aan de bak.

KP4

De derde proef van de zaterdag was de eerste waarin Joachim het maximum uit de wagen kon halen. Door iets wat teveel grave op de bocht hing de Peugeot T16 R5 aan het slippen, een warm momentje zouden velen zeggen. Tegen 100 kilometer per uur spon de wagen rond, gelukkig raakte de wagen niets en bleef hij mooi in het midden van de weg. De wagen viel hierdoor stil, maar al rap was de wagen terug weg. Door de spin had het duo maar een 15-tal seconden verloren.

KP5 tot en met KP11

‘De rest van de dag begon Joachim meer en meer de handrem te vinden’ vertelde François ons, ‘dit is natuurlijk normaal als je van een R2 komt dat je wat gaat experimenteren als je de kans krijgt om met een R5 te rijden.’ De honderden, duizenden fans langs de wegen van deze ongelofelijke proeven begonnen meer en meer over de Belgische rijder en co-piloot te praten. Meer en meer werden ze aangemoedigd. ‘Er werd meer en meer gejuicht als we passeren, waarschijnlijk omdat ik wat aan de handrem trok, misschien iets wat teveel (lachte Joachim). De fans zijn hier echt niet normaal, de sfeer, het gejuich die we hier hoorden. Er werden zelfs liederen over de hamburger R5 gezongen. Ongelofelijk, nu weet ik terug waarom dit mijn favoriete rally is’ (lacht).

Wagemans R5 Test Madeira 2018 4

KP12 tot en met KP 15

De derde dag werd er al wat serieuzer gereden door Joachim. Dit werd al direct beloond door een mooie negende plaats op de 12de proef. Na de eerste boucle van de laatste dag werd het duo 9de, 9de, nog maal 9de en 10de. Al rap stijgde het Belgisch team door de rangschikking. Met nog 4 proeven te gaan lagen ze plots 9de algemeen.

KP16 tot en met KP 17

Ook na de laatste service kwam de in hamburgers gekleurde Peugeot T16 R5 goed door. Zo reden ze respectievelijk 2 maal de 9de tijd.

Wagemans R5 Test Madeira 2018 6

KP18

Op de 18de proef kon het duo de 7de tijd vastzetten op 18.9 seconden van de rapste wagen, in dit geval Nunes Miguel met de Citroën DS3 R5. Door een sortie en opgave van Barbosa Miguel, met de Skoda Fabia R5 zagen we het duo naar de 8ste plaats opschuiven.

KP19

Door een brandende Hyundai i20 R5 van Paixão Pedro werd deze proef geneutraliseerd. Hierdoor mocht het duo nog een plaatsje hoger opschuiven.

Zo eindigden Joachim Wagemans en François Geerlandt op de 7de plaats. ‘Een geslaagde eerste kennismaking met de R5’ vond Joachim. ‘We konden mooie progressie maken. We hebben veel bijgeleerd en dit allemaal hier. Ik ben supertevreden hoe alles gelopen is. Delta Team heeft nogmaals bewezen wat een professioneel team ze eigenlijk zijn.’

Wagemans R5 Test Madeira 2018 5

We vroegen Joachim nog enkele vraagjes in verband met de toekomst.

Veranderd je doelstelling nu Basso geen punten geraapt heeft door dat hij uitviel met een transmissieprobleem?

‘We rijden nog steeds voor de TER2, ik zou graag hier de winst halen. Zo hebben we nogmaals een kans om met een R5 aan de start te komen in de TER. Qua het TER kampioenschap is dit natuurlijk heel mooi meegenomen. Zo zie je nog maar eens dat de rally eerst nog gereden moet worden. Ook al heb ik een gevoel dat Basso niet opgewassen hing zijn tegen Camatcho. De Portugees heeft een ongelofelijke wedstrijd gereden. Hij is zo’n rijder die enkel hier rijdt en nergens anders. Je moet deze rally enorm goed kennen om op het maximum te rijden. Bijna alle bochten zijn blind. Als je uit een bocht komt zie je enkel een muur. Je moet 100 procent rijden op je nota’s.’

Je vertelde net dat je een R5 rit kan winnen met de winst in de TER2. Heb je dan deze hier gebruikt doordat je vorig jaar de TER2 won?

‘Nee, die R5 rit hebben we nog in onze broekzak. Met de R5 konden we aan de start komen door andere redenen. Dit namelijk door de organisatie van de rally en door het Delta Team.’

Dus we zien je dit jaar nog eens in een R5?

‘Dat is nog niet zeker. Graag wil ik de overwinning in de TER2 halen, dit moet met een R2. Verder zien we wat de toekomst ons brengt. We kunnen de R5 nog gebruiken in het volgend seizoen.
Als we dan dit kampioenschap winnen, wat natuurlijk nog niet zeker is, hebben we dan recht op 2 rally’s met een R5.

‘Graag wil ik mijn team, de organisatie en natuurlijk mijn ouders enorm bedanken. Zonder jullie was dit niet mogelijk!’

 

Artikel door Nick Pannekoecke

Photo’s by: Nelson Martins, it’s Time RM Photo, Emanuel Correia

Leave a Reply